نگاهی به ایمپلنت دیجیتال و مزایا و معایب آن

می توان از دو روش کاشت ایمپلنت دیجیتال و سنتی برای جایگزین شدن دندان آسیب دیده استفاده کرد. استفاده از هرکدام این روش ها دارای معایب و مزایای منحصر به فردی می باشد

نگاهی به ایمپلنت دیجیتال و مزایا و معایب آن

ایمپلنت دیجیتال از به روز ترین شیوه ها ایمپلنت دندان می باشد، که به لطف فناوری های علم دندانپزشکی قابل انجام است. در حقیقت برای ایمپلنت دو روش سنتی و دیجیتال در دسترس است و متقاضایان استفاده از این روش ها بسته به وضعیت و انتخاب پزشک می توانند، از هر کدام این روش ها که مناسب تر باشد استفاده نمایند. استفاده از این دو روش نیازمند شرایط خاصی می باشد، که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

استفاده از شیوه دیجیتال برای ایمپلنت دندان روشی بدون جراحی و با کمترین درد می باشد، بنابراین این روش بیشتر مناسب افرادی است، که از انجام جراحی و ناراحتی حاصل از آن هراس دارند، افرادی که از این روش استفاده می کنند، این روش را بهتر از ایملنت سنتی می دانند و از انتخاب آن اعلام رضایت می کنند. استفاده از تجهیزات پیشرفته برای کاشت ایمپلنت پروسه درمان و کاشت را برای بیمار و پزشک آسان تر از پیش می کند.

ایمپلنت دیجیتال

می توان این طور بیان کرد، که کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال یکی از شگفتی های دندانپزشکی مدرن است. در این روش بدون جراحی دندان های جدید جایگزین دندان های آسیب دیده می شوند و در حال حاضر افراد بسیاری از این روش برای رفع مشکل خود استفاده می کنند. اما ایمپلنت دندان چیست؟

بررسی مزیت استفاده از ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت به نوعی ریشه دندان آسیب دیده محسوب می شود، جنس ایمپلنت ها از تیتانیوم که سازگاری خوبی با بدن دارد، ساخته و به استخوان فک متصل می شود. کاشت نوع دیجیتال دقت بسیار بالایی دارد و حداقل آسیب به لثه وارد می شود، زیرا دقت در مراحل برش بسیار بالا است. باید گفت از حائز اهمیت ترین ویژگی های استفاده از این روش درد بسیار کم و بهبودی و در کمترین زمان ممکن می باشد. کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال به مدت زمان پانزده تا سی دقیقه نیازمند است و پزشک می تواند، در همین مدت یک پایه دیجیتال را بکارد، در صورتی که این زمان برای روش سنتی به چند ساعت افزایش پیدا می کند.

کاشت ایمپلنت دیجیتال در یک جلسه به پایان می رسد و فرد بیمار کمترین درد و خونریزی ممکن را شاهد خواهد بود، مزیت دیگر این است، که در همان جلسه دندانپزشک روکش موقت ایمپلنت را بر روی دندان قرار می دهد و فرد می تواند، از دندان تازه به همان قوت دندان اصلی استفاده کند و تغذیه و زندگی عادی خود را از سر بگیرد. استفاده از این روش نوین کمک می کند، تا مراحل کاشت دندان بدون صرف زمان زیاد و با آسانی امکان پذیر باشد.

مزایا

استفاده از این روش نوین با دقت بالایی همراه است، به همین دلیل می تواند مزایای بیشتری نسبت به به روش سنتی داشته باشد، مهمترین مزایای استفاده از این روش در ادامه ذکر شده است.

  • افزایش دقت و کاشت صحیح
  • افزایش درصد موفقیت ایمپلنت
  • کاهش یافتن عوارض ایمپلنت دندان
  • بهترین روش برای ایمپلنت فوری
  • به حداقل رسیدن برش، درد و خونریزی
  • کوتاه شدن دوران نقاهت
  • افزایش یافتن سرعت درمان
  • امکان کاشت چندین پایه ایمپلنت در یک جلسه
  • بهترین روش برای بیماران دیابتی
  • عدم نیاز به بخیه و برش های عمیق
  • پیشگیری از تحلیل استخوان فک بعد از ایمپلنت
  • امکان ذخیره سازی اطلاعات

عمر ایمپلنت فوری

به طور معمول عمر ایمپلنت دیجیتال بیست سال می باشد، در صورتی که از برند معتبر استفاده شود و روش های مراقبت به خوبی دنبال گردد و کاشت آن توسط فرد ماهری صورت گیرد، این امکان وجود دارد، که عمر آن بیشتر از بیست سال باشد و حتی بتوان به شکل مادام العمر از آن استفاده کرد. این موضوع را نیز نباید از یاد برد که به دلیل افزایش میزان دقت در کاشت فوری ایمپلنت درصد موفقیت افزایش می یابد و عوارض کاشت به حداقل می رسد و همین امر به افزایش طول عمر آن کمک می کند.

اسکن دیجیتال

برای قالب گیری اصولا از خمیر مناسب قالب گیری دندان استفاده می شود، استفاده از این روش می تواند، برای بسیاری از افراد تجربه نامطلوبی باشد. زیرا برای این روش نیاز است، زمان زیادی دهان را باز نگه دارید و بو و طعم ناخوشایند آن را در دهان احساس کنید و حجم زیاد آن می تواند، برای برخی از افراد موجب احساس عق زدن شود.

اسکن دیجیتال دندان ها و دهان

با اسکن دیجیتال دیگر استفاده از خمیر قالب گیری نیاز نیست و با کمک یک دستگاه دیجیتال تصاویر مورد نیاز اسکن می شود، تصاویر به دست آمده فورا به کامپیوتر ارسال شده و کمترین زمان برای شروع کار پروتز کار لازم است، زیرا با انتقال عکس ها به سیستم پروتز کار می تواند، کار ساخت و ترمیم را آغاز نماید.

مراحل انجام

انجام روش ایمپلنت سنتی و دیجیتال تقریبا شبیه به یکدیگر می باشد و تنها در چند مرحله بایکدیگر تفاوت دارند. مراحل انجام ایمپلنت دندان به روش دیجیتال به ترتیب به زیر انجام می گیرد.

اولین گام برای استفاده از این روش مراجعه به مراکز درمانی انجام ایمپلنت دیجیتال می باشد، سپس پزشک به گرفتن عکس های رادیولوژی مخصوص و انجام معاینات لازم می پردازد. مرحله بعد شامل برسی به کمک نرم افزار سه بعدی و ساخت سرجیکال گاید می باشد، سپس جراحی ایمپلنت دندان و جوش خوردن آن به پایه استخوان انجام می شود و آخرین مرحله قالب گیری به شکل دیجیتال و ساخت روکش و قرار دادن بر روی پایه است و کار پایان می یابد.

تفاوت ایمپلنت سنتی و دیجیتالی

به طور کلی برای کاشت ایمپلنت می توان از دو روش استفاده کرد اولین روش که بسیار مرسوم نیز می باشد، استفاده از ایمپلنت سنتی است و روش دوم ایملنت دیجیتالی یا فوری می باشد. چنانچه برای کاشت ایمپلنت به دنبال بهترین روش با صرف کمترین زمان و کاهش درد ناشی از جراحی دندانپزشکی می باشید، استفاده از روش دوم به شما پیشنهاد می شود، البته استفاده از این روش به شرایط خاصی وابسته است، که تشخیص آن با پزشک معالج می باشد.

ایمپلنت های فوری به کمک رشد روز افزون فناوری به گسترش چشمگیری دست یافته اند. استفاده از این روش فوری پس از کشیدن دندان آسیب دیده به راحتی امکان پذیر می باشد و در همان روز انجام می شود و این امر در حالی است، که انجام ایمپلنت سنتی حداقل به سه ماه زمان نیاز دارد. انتخاب این که از کدام روش استفاده شود، در بیشتر موارد بسته به وضعیت سلامتی بیمار، وضعیت لثه و استخوان فک و تصمیم دندانپزشک مربوط است.

در روش سنتی کاشت دندان نیاز به روش پیچیده و زمان بری است، که احتمالا نیازمند انجام عمل جراحی و بخیه زدن و برش لثه می باشد، در حالی که ایمپلنت های فوری نیازی به جراحی های پیشرفته و دردناک ندارد و در کوتاه ترین زمان قابل انجام می باشد.

شرایط سنی

در برخی موارد کودکان به دلایل گوناگون دچار آسیب دندان می شوند و نیازمند استفاده از ایمپلنت خواهند بود، در این صورت بهتر است، با شرایط سنی استفاده از ایمپلنت دیجیتال آشنا باشید. برای استفاده از این روش محدودیت سنی وجود دارد و باید آن را مد نظر قرار داد. توصیه می شود، دختر ها پس از سن پانزده و پسران بعد از هفده سالگی به کاشت ایمپلنت فوری یا دیجیتال اقدام کنند.

معایب کاشت دیجیتال

همانطور که گفته شد، استفاده از این روش مزایای بیشتری نسبت به روش سنتی دارد و دقت بیشتر و زمان کمتری برای انجام آن لحاظ می شود و تنها عیبی که استفاده از این روش دارد، هزینه بالای آن می باشد، زیرا در این روش نیاز به تجهیزات خاصی است و عکسبرداری با تجهیزات مخصوص انجام می شود، که به طبع نیازمند هزینه بالاتری نسبت به روش معمولی دارد.است.

هزینه

کاشت ایمپلنت فوری به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته از روش سنتی بیشتر می باشد، برخی عوامل در افزایش این هزینه دخیل می باشند، که شامل متریال و تجهیزات، متریال و نوع ایمپلنت، موقعیت مکانی مطب و کلینیک، نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان فک و دارو های مصرفی است.

پر هزینه بودن کاشت دیجیتال ایمپلنت

افراد واجد شرایط

کاشت ایمپلنت چه به روش سنتی و چه روش دیجیتال نیازمند ارزیابی توسط یک متخصص می باشد، در مواردی ممکن است، لثه برای کاشت آماده نباشد، یا بررسی استخوان فک نشان دهد، که استفاده از این روش درصد موفقیت کمی دارد. برای بررسی و اطمینان از مناسب بودن شرایط بیمار برای کاشت ایمپلنت دندانپزشک از مراجعه کننده می خواهد، از دندان ها و فک عکس کاملی گرفته شود و آن را در اختیار پزشک قرار دهید.

با بررسی عکس پزشک از وجود استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دیجیتال در فک اطمینان حاصل می کند. در صورتی که فرد مراجعه کننده به استفاده از این روش اصرار داشته باشد، احتمال دارد با در پیش گرفتن روش های مناسب احتمال استفاده از این روش در آینده امکان پذیر باشد، این روش می تواند، برای افرادی مناسب باشد، که دچار التهاب فک و لثه می باشند، در این صورت زمان کاشت ایمپلنت به آینده موکول می شود.

در این مدت آشنایی با روش های درمان خانگی ورم لثه و نحوه جلوگیری از بروز مجدد آن می تواند ،کمک خوبی باشد، تا با درمان خانگی تورم لثه آماده کاشت ایمپلنت شوید.

ایمپلنت سنتی

ایمپلنت های دندانی سنتی نوعی روش جایگزین می باشند، که با پیروی از طبیعت دندان امکان جایگزین شدن، با دندان آسیب دیده را به وجود می آورند. پایه های آن از تیتانیوم می باشد و در استخوانی که از تاج دندان محافظت می کند قرار می گیرد، در صورتی که مراقبت صحیح از آن ها صورت گیرد، این احتمال وجود دارد، که مادام العمر باشند.

پس از قرار گرفتن ایمپلنت ها در فک بیمار برای بهبودی تقریبا به سه تا شش ماه زمان نیاز است. در این مدت تاج دندانی برای پشتیبانی از پایه ایمپلنت ساخته می شود. دندانپزشک به مدت سه ماه جهت جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین و شش ماه در فک بالا منتظر می ماند، تا ساختار جدید دندان شکل گیرد، که این زمان در روش استفاده از ایمپلنت فوری یا دیجیتالی در همان جلسه اول به پایان می رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان